پایان بخش موسیقی دستگاهی جشنواره ملی موسیقی جوان

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی دوازدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان، جشنواره ملی موسیقی جوان که این روزها در تالار رودکی در حال برگزاری است، در آخرین روز از بخش موسیقی دستگاهی خود در روز چهاردهم شهریور ماه به سراغ بخش حفظ کل ردیف موسیقی ایرانی رفت.

شرکت‌کنندگان راه یافته به مرحله نهایی این بخش روی صحنه آمدند و با یکدیگر به رقابت پرداختند. هیأت داورانی متشکل از حسین علیزاده، مینا افتاده، داریوش پیرنیاکان، مجید کیانی و علی‌اکبر شکارچی به تماشا و داوری این نوازندگان نشستند.

رضا ابراهیمی کلاریجانی، مهران آقا خانی، مرتضى تقوی آلاشتی، کامیاب عشقی نژاد، حجت فرجیان و محمد ممیوند شش شرکت کننده حاضر در این بخش بودند که به ترتیب روی صحنه تالار رودکی حاضر شدند و باید می‌توانستند بر اساس نظر هیات داوران در ردیف­‌های موسیقی دستگاهی ایرانی به اجرای بداهه نیز بپردازند.

جشنواره ملی موسیقی جوان در این روز از بخش حفظ کل ردیف با شرکت‌کنندگانی که برخی‌شان در بخش ویژه موسیقی دستگاهی نیز شرکت کرده بودند، میزبانی کرد تا برگزیدگان بخش نهایی را در روز اختتامیه خود که هجدهم شهریور ماه برگزار می‌شود، معرفی کند.

مهمترین قسمت جشنواره بخش حفظ ردیف است

مجید کیانی درباره ارزیابی خود از اجراها گفت: اجراهای حفظ ردیف در رده سنی “الف” و “ب” و “ج” برگزار شد. البته به تدریج شاهد افت اجراها در رده‌های سنی بالاتر بودیم و این مسئله اهمیت حمایت از ردیف‌نوازان در سنین پایین تا رده‌های بالاتر را مشخص می‌کند. ولی خوشبختانه امروز اجراها از کیفیت خوبی برخوردار بودند.

او ادامه داد: به نظر من شرکت‌کنندگان باید نسبت به حفظ ردیف‌ها دقت بیشتری داشته باشند چرا که موسیقی ردیف ظرایف بسیاری دارد و باید با دقت و تمرینات بسیار زیاد به این مهارت دست پیدا کنند تا موسیقی‌شان گویا و واضح شود.به نظر من مهمترین قسمت جشنواره بخش حفظ ردیف است که به نوعی به حفظ میراث فرهنگی ما نیز می‌انجامد.

شرکت کنندگان در بخش حفظ ردیف باید از مهارت بسیار بالایی برخوردار باشند

حسین علیزاده درباره اجرای این بخش توضیح داد: من فکر می‌کنم شرکت‌کنندگان در بخش حفظ ردیف باید از مهارت بسیار بالایی برخوردار باشند. به خصوص وقتی که شرکت‌کنندگان درک درستی از ردیف‌ها داشته باشند اجرای بهتری را ارائه می‌کنند. تعدادی از شرکت‌کنندگان علاوه بر حفظ ردیف‌ها آنها را درک می‌کنند بنابراین وقتی که در مورد چارچوب گوشه‌ای یا بخشی از دستگاه‌ها موضوعی را به صورت آزاد انتخاب می‌کنند و می‌نوازند از آن روند خارج نمی‌شوند. در کل فکر می‌کنم بخش حفظ ردیف بسیار خوب است و ما در رده‌های سنی پایین  نوازندگان بسیار درخشانی داریم که هم حافظ هستند و هم از طرفی با درک کاملی ردیف  می‌نوازند.

او ادامه داد: من توصیه می‌کنم در حفظ ردیف‌ها فقط به نت‌ها و حتی ردیف‌های سنتور یا آواز بسنده نکنند چرا که این‌ها گستردگی ردیف‌های تار و سه تار را ندارند یا حداقل در مورد سنتور پراکندگی‌های بسیاری وجود دارد. به ­همین خاطر اگر در سال آینده با هم هماهنگ شویم و قرار شود که مفصل‌ترین ردیف‌ها معیار باشند و اگر کسی ردیف‌های دیگری را انتخاب می‌کند باید کمبود آن را با ردیف‌های دیگری جبران کند.

علیزاده همچنین گفت: در این‌جا مقایسه ردیف صبا و میرزاعبدالله ناموزون است برای این که ردیف‌های میرزا عبدالله یا شهنازی گوشه‌های بسیار زیادی دارند و کامل‌تر از ردیف صبا هستند. ردیف صبا در عین زیبایی خلاصه‌تر از سایرین است. شرکت‌کنندگان حفظ ردیف باید به ردیف و گوشه‌ها و دستگاه‌ها از طریق ردیف‌های مختلف خودشان را غنی کنند و وقتی که در جشنواره با هم مقایسه می‌شوند کمبود نداشته باشند.

او تاکید کرد: وقتی که کسی در بخش حفظ ردیف شرکت می‌کند باید ردیف‌های مختلفی را مطالعه کند و به خوبی بر تفاوت‌ها و کمبود ردیف‌ها اطلاع داشته باشند. البته که تنها نباید به این بخش در موسیقی ایرانی اکتفا کرد ما بخش‌های بسیار متفاوتی داریم. ولی این بخش بیشتر به مثابه پایه ادبیات موسیقایی است هنرمندان ما با ردیف‌آموزی در واقع زبان مادری موسیقی‌شان را می‌آموزند.

این گروه کار بسیار سختی برای حفظ ردیف‌ها در پیش داشتند

مینا افتاده دیگر داور بخش حفظ ردیف اجراهای دیروز را اینطور ارزیابی کرد: تعداد شرکت‌کنندگان حفظ ردیف بسیار اندک بود چرا که این گروه کار بسیار سختی برای حفظ ردیف‌ها در پیش داشتند و باید خلاقیت به خرج بدهند ولی در مجموع تا این جای کار اجراها راضی کننده بوده است و همین کار انتخاب نفرات برتر را برای اساتید مشکل می‌کند.

او ادامه داد: وقتی شرکت‌کنندگان در این بخش حاضر می‌شوند باید از شرایط خیلی خوبی برخوردار باشند.

وجود این هنرمندان نویدی است برای موسیقی ردیف ایرانی

علی اکبر شکارچی آخرین داور این بخش هم گفت: در بخش حفظ ردیف ما یک شرکت کننده بالای ۲۶ سال داشتیم. بسیار شگفت‌انگیز است که جوانان در این سن موسیقی و ردیف میرزا عبدالله را که حداقل ۵ سال برای یادگیری به زمان احتیاج دارد؛ که به صورت کامل این ردیف‌ها بیاموزند و  چند سال هم تکرار کنند تا بتوانند ردیف‌ها را به‌ خاطر بسپارند را با تبحر می‌نوازند.

او ادامه داد: وجود این هنرمندان نویدی است برای موسیقی ردیف ایرانی که بیان موسیقی و اندیشه و کاربرد در آن‌ها نهفته است که هنرمندان در سن‌های پایین را جذب می‌کنند که این هنرمندان به این زیبایی و تسلط می‌نوازند و وقتی به صورت پراکنده از آن‌ها سوال می‌شود با تمام جزییات  پاسخ می‌دهند. شرکت‌کنندگان  با حس بسیار خوبی اجرا می‌کنند و این موضوع جای خوشحالی دارد.

شکارچی اضافه کرد: شرکت‌کنندگان در این بخش باید تمامی گوشه‌ها را حفظ باشند و قوت این بخش در این است که وقتی ما به صورت پراکنده در مورد ردیف‌ها سوال می‌کنیم بتوانند پاسخ دهند و به سرعت ساختار آن گوشه و این که از کدام پرده شروع می‌شود را تشخیص و اجرا کنند در قمست بعد به نظرم بایستی عمری از آن بگذرد ولی با این حال در این سن شاهکار است ولی وقتی می‌خواهیم به عمق و فهمی  به لحاظ غنا، اندیشه و رعایت تمامی ریتم‌های ردیف‌ها دست پیدا کنیم باید زمان بگذرد ولی در این سن فوق‌العاده بود.

باید با استقبال و حمایت بیشتری برگزار شود

داریوش پیرنیاکان نیز در این باره گفت: به نظر من اجراها آن طور که من انتظار داشتم در سطح خوبی نبودند. من فکر می کنم حفظ ردیف از بخش‌های بسیار مهم جشنواره است چون اساس موسیقی ایرانی است و باید با استقبال و حمایت بیشتری برگزار شود. هنرمندان ما با ردیف آموزی در واقع زبان مادری موسیقی‌شان را می‌آموزند.

انتهای پیام/

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *